Testamente - pensioner

Find en arveretsadvokat

Når du opretter en livsforsikring eller en pensionsordning, kan du enten ved selve tegningen eller på en senere tidspunkt ind­sætte en begunstiget. At du indsætter en begunstiget betyder, at du træffer bestemmelse om, hvem der skal modtage en eventuel udbetaling fra forsikringen/pensionen, når du afgår ved døden.

Indsætter du ikke aktivt en begunstiget på ordningen vil en eventuel udbetaling ske til din ”nærmeste pårørende”.

Du kan ikke indsætte en begunstiget på forsikringer/pensioner via testamente- alene ved henvendelse til pågældende selskab.

Hvem er min nærmeste pårørende?

Nærmeste pårørende anses ifølge forsikringsaftaleloven/­pensions­opsparings­loven for at være din ægtefælle eller sam­lever. Hvis ikke du efterlader dig ægtefælle/samlever, er din nærmeste pårørende dine børn, alternativt dine arvinger ifølge testamente, dernæst dine arvinger ifølge arveloven.

Det vil altså sige, at hvis du ikke har oprettet testamente og ikke efterlader dig ægte­fælle, samlever eller børn, er udgangspunktet, at det er dine forældre, der modtager summen med halvdelen hver.

Særligt i forhold til samlevende skal du være opmærksom på, at der gælder nogle særlige regler både i forhold til, hvornår I anses for samlevende, og i forhold til, hvornår ordningen er oprettet (før/efter 1.1.2008). For at undgå tvivl bør du altid aktivt indsætte din samlever som begunstiget.

Hvordan indsætter jeg en begunstiget?

Indsættelse sker ved henvendelse til forsikrings- eller pen­sions­selskabet. Det kan ikke gyldigt ske i et testamente.

Ønsker du, at udbetalingen skal båndlægges f.eks. til mod­tageren fylder 21. eller 25. år skal også dette meddeles sel­skabet og indføres i policen.

Du kan imidlertid ved testamente træffe bestemmelse om, hvorvidt den udbetaling der kommer fra pensionen/­for­sik­ringen skal være modtagerens særeje. Du kan læse mere om de forskellige former for særeje under ”Ægtepagt og særeje”.